Den perfekta dagen

Den perfekta dagen

 

Hon står där på gräsmattan

 

Barfota

 

Solen skiner skarpt

 

Inga moln syns

 

Det är en perfekt dag

 

Hon klämmer med sina fötter på gräsmattan

 

Hon tycker det är befriande

 

Hennes kala huvud och hennes tunna kropp gör att hon fryser

 

Hon sätter sig i sin rullstol

 

Hon har ingen smärta

 

Den smärta hon har inom sig

 

Är en helt annan

 

Hon kommer snart dö

 

Men ändå känner hon att den här dagen är den perfekta

 

Friheten

 

Den varma luften som hon andas in i sina cancerfyllda lungor

 

Hon har svårt att andas

 

Men ändå är det den perfekta dagen

 

Hur kan det inte vara det

 

Hon är fortfarande i livet

 

Hon kan fortfarande krama sin mamma, sin pappa, sin broder

 

Hon vet att det snart är slut

 

Hon känner det i kroppen

 

Hon fäller en tår

 

Hon vill inte visa sin sorg

 

Hon vill vara stark

 

Solen skiner på henne

 

Änglarna väntar på henne

 

Hon är beredd på att dö

 

Men ändå är det den perfekta dagen

 

Hon hade redan planerat sin sista handling i livet

 

Det hon gillar mest

 

Leka med sin pappa

 

Men än så länge är hon vi livet

 

Hon ska inte till skolan idag

 

Hon orkar inte längre

 

Men hon gör fortfarande lite läxor

 

Hon vill vara som alla andra barn

 

Medan hon sitter i sin rullstol kommer några gåendes

 

De hälsar

 

Hon hälsar tillbaka med ett leende

 

Hon börjar känna smärtan i kroppen

 

Cancern har spritt sig

 

Och finns nu i hela kroppen

 

Hon kan förlika sig med att dö och att cancern äter upp henne

 

Men inte se sina föräldrar och sin bror gå under

 

Mamma gråter när hon ligger bredvid mig

 

Jag tröstar

 

Jag tröstar igen

 

Men ändå är det den perfekta dagen

 

Ibland gråter jag också

 

Ibland gråter jag väldigt mycket

 

Samtidigt som jag vill somna in till tonerna av Sonja Aldéns Du är allt

 

Så vill jag veta med säkerhet att mina föräldrar och min bror överlever

 

Och kan fortsätta leva utan henne

 

Jag vill att min bror ska vara lycklig

 

Få den uppmärksamhet jag har fått i så många år

 

Jag älskar honom

 

Jag älskar mina föräldrar

 

Jag börjar frysa och smärtan börjar bli olidlig

 

Men det är ändå den perfekta dagen

 

Eftersom jag vet att det kommer en morgondag

 

Och en dag är jag död

 

Men även då kommer en dag efter det

 

Därför är det den perfekta dagen

 

 

Hampus Eriksson den 13 november 2010

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0