Blinda

Blinda

 

Få förstår

 

Få ser

 

Få orkar

 

Få vill förstå

 

 

 

Läget är väldigt kritiskt

 

Så kritiskt att den lilla flickan far illa

 

 

 

Som sagt:

 

Vissa är så korkade att de tror att de är smarta

 

De tror att beteendet är normalt

 

 

 

Få förstår

 

Få vill se

 

Få orkar

 

Få vill se sanningen

 

 

 

Den lilla flickan gör som hon vill

 

Fast hon vill bara få uppmärksamhet

 

Vill bli sedd

 

Vill bli förstådd

 

Bli älskad för den hon är

 

 

Mamman gör som hon brukar

 

Ser på och låter den lilla flickan få som hon vill

 

I det ögonblicket ger hon en signal

 

”Jag bryr mig inte!”

 

”Gör som du vill. Bara du är tyst och håller dig undan.”

 

 

 

Det är myndigheterna som inte förstår

 

De är dem som inte vill inse den bistra sanningen

 

De orkar inte ta itu med problemet

 

De vill inte förstå

 

 

 

Den lilla flickan sitter vid sängkanten

 

Gråter

 

Är ledsen

 

Och säger:

 

”Jag vill ju bara bli älskad och sedd!”

 

 

 

Den här dikten är en sorts demonstration mot det vi idag kallar för Socialmyndigheten. Den här dikten är hämtad från den bistra verkligheten om ett barn som far illa och Socialen motarbetar dem som vill göra flickans liv till det bättre.  Mamman förstår inte hur illa hon gör sitt barn. Jag vill och hoppas att flickan får ett drägligt liv i framtiden, fast det ser mörkt ut.

 

Hampus Eriksson den 20 oktober 2010 ©

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0