Mirakel

En dikt som har publicerats innan , men ville lyfta fram den bland alla dikter.


Mirakel

 

Jag flyger, högt,

 

Mamma, se, jag kan flyga!

 

Pappa, se, jag kan flyga!

 

Pappa

 

Mamma

 

Varför ser ni inte mig?

 

Jag ser ju er

 

Varför gråter du mamma?

 

Pappa, du gråter ju aldrig

 

Varför står ni i en kyrka, mamma?

 

Jag känner mig fri, jag har aldrig känt mig mer fri än nu

 

Mamma, varför står ni vid en kista?

 

Jag kan inte se vad det står, varför kan jag inte det?

 

Mamma?

 

Det enda jag kan se är en mening: Vi ville tro på ett Mirakel.

 

Jag är ju här mamma, ni har ju mig.

 

Eller?

 

Jag ser den första bokstaven på kistan – M

 

Det kan inte vara sant

 

Är det därför som ni gråter?

 

Är det jag som ligger i kistan?

 

Jag saknar min bror

 

Bror, jag är ju här! Kan du inte höra mig?

 

Bror sitter vid mamma och pappa och gråter


Mirakel, Mirakel

 

Jag kommer nästan inte ihåg någonting

 

Bara att jag hade ont den sista tiden

 

En oerhörd smärta

 

Det Mirakel vi letade efter infann sig aldrig

 

Men mamma, du skulle bara sett mig här uppe hur högt jag kan flyga

 

Men framförallt jag har ingen smärta

 

 

En dikt som är tillägnad Moa Henriksson

Hampus Eriksson den 26 juli 2010


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0