A game of throne

Författare: George RR Martin

 

Titel: A game of throne

 

Recension: Jag kommer över boken samtidigt som tv-serien gick och blev världskänd över en natt. Över åttio miljoner amerikanare såg första avsnittet. Därför valde jag att se första avsnittet och fick verkligen smak för den. WOW är bara förnamnet. Det här är en serie i världsklass. Och när jag hade bestämt mig för att läsa boken visste jag inte riktigt vad jag hade framför mig. Nu vet jag. Jag blev lite chockad över att serien med dess tio avsnitt kunde få med det väsentliga på ett sådant bra sätt. När jag läste boken såg jag skådespelarna framför mig och hur huvuden höggs av och hur min favoritkaraktär, impen och dvärgen Tyrion Lannister var en lika rolig karaktär i boken som i filmen. Sedan kan jag inte sluta älska Arya, Ned Starks yngsta dotter.

Boken handlar om de sju kungarikena och de som lever i dem. Krig är på intåg. Ned Satark blir beordrad att följa med kungen och bli hans rådherre. Ned Starks yngsta son blir förmalad från midjan och nedåt efter ett mystiskt fall från hög höjd. Men han måste bege sig och han lämnar sin son medan hans äldsta dotter Sansa och hans yngsta Arya följer med. Det finns planer för Sansa. Hon ska gifta sig med kungens äldsta son. Medan de i söder håller på med sitt - rustar andra för krig. Targaryen som bara består av en son och en dotter vill ta över tronen och de ska få hjälp av Dothraki, en släkt som alla fruktar.

 

Verkar allt rörigt? JA till en början innan man verkligen lär känna alla karaktärer är man väldigt snurrig och verkar inte ha fattat ett dyft. Men jag kan verkligen rekommendera serien om is och eld. Och om ni vill ha ett komplement till boken, ni är kanske osäkra – se serien först och läs sedan boken. För det finns karaktärer som ni kommer gilla för resten av era liv. Mina två är: Tyrion och Arya.

 

Betyg: 4 av 5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0