Tankeläsaren

Författare: Kristin Cashore

 

Titel: Tankeläsaren

 

Recension: Tankeläsaren kom jag in på genom att ha läst om den på Adlibris och verkligen fascinerats av den fantastiska omslaget. Jag blev helt till mig. Jag sa direkt att den här måste jag läsa och när jag var nere på biblioteket såg jag att den blev inplastad och lånade den direkt. Och jag säger bara WOW. Äntligen har jag hittat något som kan komma upp i någon såkallad nivå med Harry Potter, och då måste man ta i bevakning att de skiljer sig avsevärt i stil och berättarform. Det jag menar är att jag hade likadan läsupplevelse som jag hade med Harry Potter. Det var helt underbart. Fantastiska karaktärer som verkligen gick in i hjärtat och miljöerna som bara smälte in i mitt hjärta, likt en kakbit i munnen.

Boken handlar om sextonåriga Katsa. Hon är en särling. En person med en speciell gåva. Hennes är att döda. Alla särlingar måste överlämnas till kungen. En barbarisk kung som inte skyr några medel för att sitta kvar på tronen. En dag träffar Katsa pojken Po. Han är också en särling och har gåvan att läsa andras tankar. En livslevande Tankeläsare, tänker Katsa först. Kärlek uppstår mellan dem och de börjar smida planer att störta kungen, men det är inte så lätt då kungen har gåvan att styra andra människor.

Efter att ha läst klart boken ville jag bara ha mer och lånade därför andra boken, men då på engelska. Det ska bli med ett nöje att läsa den. Den här boken måste läsas av alla dem som älskar fantasy. För det här är bra. Till och med mästerligt.

 

Betyg: 5 av 5

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0