Bokrecension av boken Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld




Det här är min första bokrecension och därför vill jag bara införliva att de kommer delas in i olika rubriker.

Bok och författare

Jag har precis läst ut Jenny Jägerfelds andra bok, 2010 Augustprisvinnare, Här ligger jag och blöder. En bok som

får läsaren att häpna över hur mycket ungdomarna får stå ut med.

Handling

Boken handlar Maja. Hon går första ring på gymnasiet och vet inte riktigt var hon står i livet. Hon är inte oskuld.

Hon har legat med någon hemsk person, nästan ett måste, för att bli av med oskulden. En dag sågar hon av sig

tumspetsen och alla tror till en början att hon gjorde det med flit och att hon försökte ta livet av sig. En

klasskamrat tar en bild och sprider den på skolan. Maja glider längre ner i sina tankar. Hon går in varje dag på sin

pappas mail och facebook för att se om det fannas något roligt att läsa. Men så en dag skriver hennes mamma till

Majas pappa. Ett meddelande som kommer att förändra Maja. Mejlet gör henne till någon annan. Hon förändras

succesivt.

Tema

Själva temat i boken kan sägas vara: En flickas utsatthet i en familj där pappan bryr bara sig om sina brudar och

att supa när inte Maja är där, och där mamman inte kan se klart.


Analys

Som läsare dras man in i historien direkt, från första till sista sidan. Jag gillar flytet i boken. Karaktärerna gör en

nyfiken att fortsätta att läsa och läsa och läsa. Det är en bok svårt, som många, att lägga ifrån sig. Vi får följa

med Maja och hennes syn på livet. Boken är skriven i Jag-form och därför ger ett djup som många

ungdomsböcker saknar. Jag skulle väl inte jämföra boken med Johanna Thydells fantastiska bok I taket lyser

stjärnorna, (som också fick Augustpriset). Johanna hade i sin debutroman ett språk och ett flyt som gjorde att

boken var slut några timmar senare. Jennys bok är 251 sidor och ger ändå det djup som behövs för att en

ungdomsroman ska bli bra och kunna få Augustpriset. För något boken har så är det ett väldigt djup. Hon slarvar

inte bort karaktärerna före att ha en klockren historia. Jenny har bra karaktärer, men saknar det lilla extra som I

taket lyser stjärnorna hade.

Betyg
3,5 av 5.



Recensent:

Hampus Eriksson den 23 februari.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0