I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell









Den här boken recenserar jag många år efter att jag har läst den eftersom det är en av Sveriges bästa ungdomsromaner.

Bok och författare

I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell.

 

Handling

Jenna bor ensam med sin mamma. Hennes mamma är mycket sjuk och för varje dag spricker något inuti Jenna. Hon börjar förstå. Att hennes mamma lider av cancer och att hon är mycket sjuk. Det närmaste anhöriga är Jennas mormor som hjälper med allt. Hon är mycket sträng och icke förstående för att ungdomar ska festa eller roa sig. Jenna hatar henne. En dag träffar Jenna Ullis, en snygg tjej som går i samma skola som hon själv. Den här vänskapen som flätas samman med Jennas mamma och hennes mormor blir till en enda kamp mot klockan.

Tema

Den här boken har en hel del tema, men de största är ändå: Att ha en mamma som är mycket sjuk, att vara i tonåren och hitta sig själv, samtidigt ta hand om sin mamma, ingen som lyssnar eller ser.

Analys

Boken fick Augustpriset av en orsak. Språket är rappt, med korta kapitel. Det här är en bok som tar upp ett svårt ämne: cancer. Men Johanna gör det väldigt galant och använder sitt språk för att visa på det finns mörka och ljusa tillfällen i livet. Boken är mörk, men också ljus och det gör att boken blir väldigt trovärdig. Jag kan skriva mer, men vill inte avslöja för mycket.

Betyg

5 av 5. Ett måste för ditt barn. Jag rekommenderar boken också till vuxna.

Recensent

Hampus Eriksson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0