Pepparkakshuset av Carin Gerhardsen











Pepparkakshuset


Bok och författare

 

Boken heter Pepparkakshuset och är skriven av Carin Gerhardsen. Det är Carins debutroman.


Handling

 

Boken tar sin form i ett samhälle i Stockholm, Hammarby och där får vi lära känna Conny Sjöberg som är

kriminalkommissarie. Han försöker reda upp ett mord som har begåtts i ett hus där en gammal tant bor. Tanten

var inte hemma vid mordet. Men ju mer Conny och hans kollegor gräver så kan hans utredning kopplas samman

med andra mord i Sverige. Letar de efter en seriemördare?


Tema

 

Boken har väldigt tydliga teman. Mobbning, utanförskap. Men mobbningen är mer än så. Det är misshandel och

tortyr. Men det är på något sätt också ett skrik på hjälp . Jag vill synas. Här är jag! Det finns fler teman, men jag

vill inte avslöja dem.


Analys

 

Jag skulle gärna vilja jämföra Carins bok med Camilla Läckberg. Språket ligger på ungefär samma nivå och de

använder båda tillbakablickar i det förflutna. I och för sig så får vi allt genom mördarens ögon. Är det här bra då?

Jag gillar ju Camilla Läckbergs lätta och spännande deckare. Om man vill läsa till slutet och inte kan lägga ifrån

sig boken så räknas den som bra. Men det var ändå något som fattades. Det finns en person som är väldigt

intressant i boken och det är Petra. Varför? Det säger jag inte. Men Carin gör henne levande. Visst är Connys liv

sött och så, men det fattas något. Där är Camilla Läckberg väldigt duktig, hon bryr sig om sina karaktärer till 100

%. Det gör inte Carin, inte till 100 %. Men jag ska fortsätta läsa och se om det förändras. I alla fall vill jag

fortsätta läsa om Petra.


Ordförståelse/beskrivande meningar

 

Implikationerna= Följderna

 

Pardon= nåd

 

Avpollettera= skicka iväg

 

Flegmatiska= tröga

 

Korus= kör

 

Kokettera= flörta

 

”Det är dags att sluta nu, innan jag blir så blasé att tristessen tar överhanden”(Gerhardsen, Carin 2008: 212. Poketförlaget.)


Betyg

 

Läs den om du vill ha en lättsam deckare som inte bjuder på något utöver det vanliga.

 

3,5 av 5.


Tips!

 

Om ni vill ha en spännande och härlig spänningsroman/deckare att sätta tänderna i, läs Utan ett ord av

Linwood Barclay.


Recension

Hampus Eriksson den 8 mars 2011

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0