Begravningen

Begravningen

 

Bilderna rullar på projektorn

 

En vind sveper in genom kyrkans port

 

Sveper fram mot den vita kistan

 

Ingen märker det

 

Alla sitter och gråter

 

Sorgen är påtagligare än den lilla vind som sveper förbi alla

 

Det är Moa

 

Hon är med oss

 

Bilderna och musiken bildar fina sekvenser på projektorduken

 

Alla gråter ännu mer för varje sekund

 

Det är en sådan sorg att man kan ta på den

 

Alla barn sitter och gråter för att deras vän har gått bort

 

Vinden cirkulerar runt i kyrkan

 

Och om man lyssnar noga så hör man ett viskande

 

”Jag saknar dig mamma, jag saknar dig pappa, jag saknar framförallt min storebror Oliver. ”

 

Viskningen blir otydligare och slutar med att man hör ”Jag älskar er allihop!”

 

Vinden försvinner ut i det fria

 

Begravningen fortsätter

 

Tårarna och fräsandet i kyrkan ökar

 

Fast musiken klingar vackert i bakgrunden

 

Det är I will always love you

 

Det hostas och snyts

 

Prästen börjar prata

 

Han börjar prata om Moa

 

Ingen kan förstå att han pratar om den lilla flickan i kistan

 

Sedan börjar den stora barnkören sjunga

 

Det är så vackert

 

Man kan nästan se Moa stå där framme och sjunga

 

Det är dags att gå fram till kistan

 

Kistan är redan full med blommor

 

Det är blommor överallt

 

Det doftar underbart

 

Samtidigt ser man bilderna rulla på projektduken

 

Och den underbara musiken sprids ut i kyrkan

 

Barnens kinder är rödflammiga

 

Släkten går fram först

 

Det enda jag hör längst bak

 

Är gråt, snyft och fyra ord

 

”Vi älskar dig Moa”

 

Det gör ont i mitt hjärta

 

Folk går efterhand fram vid kistan

 

Det är snart min tur

 

Jag är nervös

 

Det enda jag tänker på är att se Jenny, Johan och Oliver

 

Hur kommer jag reagera?

 

Vågar jag titta?

 

Väl framme vid kistan så skakar jag

 

Jag skakar i benen och i händerna

 

Jag vet inte vad jag ska säga

 

Eller göra

 

Jag lägger min rosa ros på den stora högen av rosor

 

Jag viskar:

 

”Moa vila i frid!

 

Jag får inte fram något annat

 

Det är nästan tomt

 

Jag skulle velat säga så mycket mer

 

Mina ord var nerskrivna på papper istället

 

Jag lade mina dikter och en tecknad bild på Moa bredvid

 

Jag höll mig lugn

 

Jag tittade på de fantastiska tre

 

Och kände mig helt slut

 

Men ändå väldigt samlad

 

Jag gick framåt

 

Jag såg Moas resurs

 

La en hand på hennes axel

 

Jag satte mig ner

 

När alla hade varit framme vid kistan

 

Lyfte några den ut ur kyrkan

 

Och in i en svart bil

 

Sedan stod vi där och tog farväl av Moa en sista gång

 

Alla kramade familjen

 

Det var en lång kö

 

Jag väntade

 

Jag ställde mig sist

 

När jag var framme fick jag ett varmt tack

 

För allt jag hade gjort

 

Men det är er: Moa, Jenny, Johan och Oliver jag ska tacka

 

För att dem är sådana fina människor

 

Jag är tacksam för allt

 

Tack!

 

 

Hampus Eriksson den 12 november 2010

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Åse Ek

Det var bland det finaste jag någonsin har läst. Så sorgsligt men ändå sån inlevelse i hela dikten

2010-11-12 @ 19:07:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0