Häxmästaren

Författare: Peter Bergting

 

Titel: Häxmästaren

 

Recension: Det första som jag hörde om Häxmästaren var att den gillades av Harry Potter-fan. Att den hade det där drivet i handlingen som HP böckerna hade. Och jag får rakt och rätt hålla med dem, eftersom Häxmästaren är en väldigt bra bok. Eller... Mycket bra. Jag slukade den nästan på en dag och själva språket var inte tillkrånglat med en massa utfyllnad. Det var ren och skär lycka.

Bokens första sidor tar vid år 875 enligt den gängse tideräkningen efter Goorl-Om. Artil Krills tvillingsyster Malda blir tillfångatagen. Varför händer det just nu? Vad ligger bakom kidnappningen? Tio år går. Artiel Krill får helt plötsligt besök av Malda när hon helt utan vidare promenerar ut genom hans skåpdörr. Han blir helt exalterad och följer med henne. Till Morwhayle, en stad bortom havet. Men vad har Malda för planer för honom? Är det onda eller goda? Hela boken är fylld av frågeställningar och vissa får man svar på snabbt och vissa får man vänta till slutet av boken och till slutet av bokserien. Precis som HP böckerna. Peter Bergting har själv illustrerat och gjort omslaget. Han är känd som just illustratör. Det är just hans driv i handlingen som jag gillar och hans fantastiska karaktärer som är väldigt mänskliga och själfyllda av både kärlek och hat, som många ungdomar ställs inför i dagens samhälle. (Han har även inslag av den globala uppvärmningen och den problematiken.) Det är precis som med HP, vilken sida står karaktärerna på – den goda – eller den onda. Eller båda?

Man blir så imponerad av de fina bilderna som är placerade på rätt ställen, de följer handlingen.

Det enda jag kan klaga på att den tog slut för snabbt och det enda jag vill för tillfället är att få nästa bok i handen.

LÄS DEN!

 

Betyg: 5 av 5

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0