Jurassic Park

Författare: Michael Crichton

 

Titel Jurassic Park

 

Recension: Filmen har man ju sätt. Men är verkligen filmen baserad på en bok? Det var min första reaktion när jag hörde att en av mina älsklingsfilmer är baserad på en fantastisk och populär bok från 1990. Direkt tänkte jag att inte läsa den., då jag hade en uppfattning att boken skulle vara rörig och inneha en massa termer som man inte skulle förstå. Nu i efterhand kan jag säga att jag hade rätt på just den punkten om att det finns en massa termer, men boken är långt ifrån rörig. Crichton har strukturerat upp den väldigt noggrant. Med kapitelindelning. Termerna förklaras så att det blir begripligt. Samtidigt tycker jag nu att man ska läsa boken innan man ser filmen. Eftersom de båda skiljer sig, i vissa delar, väldigt mycket åt. Filmen bygger upp med action och en mastodontrulle, medan boken försöker att visa oss människor hur lätt det är att manipulera saker som man borde låtit bli. Låtit det vara oupptäckt, som man brukar säga. Jag tycker att boken fortfarande är väldigt aktuell. Problematiken med DNA-genetiken och manipulation av foster, för att kunna få veta om de barn vi ska föda inte lider av någon sjukdom. Är det mot naturen? Eller är det bra? I Jurassic Park tas just den frågan upp, att återuppliva flera miljoner år gamla djur för att vi tycker det verkar spännande, utan att se riskerna. I boken får vi följa Malcolm och några andra karaktärer som ska få tillgång till dinosaurieparken först, för att kolla så att parken är säker för allmänheten. Malcolm är från första början emot projektet eftersom det strider mot naturens lagar. Naturen har sina egna lagar och det får de snart veta. Forskarna har gjort djuren sterila för att de inte ska kunna fortplanta sig, samtidigt har de ändrat lite i arvsmassan så att de behöver ett ämne för att kunna överleva, om inte dör de. Naturen har sin lilla egna gång. Helt plötsligt räknar en speciell designad dator in att det finns över fyrahundra djur, alltså fler än tvåhundra djur än vad det var från början. Vad gick fel? Men framför allt kommer de att kunna ta sig därifrån innan de blir dödade, av något som har varit dött i sextio miljoner år?

Som jag skrev innan gillar jag Crichtons språk. Handlingen förs framåt i en rätt så snabb fart. Boken är ändå på 450 sidor. Sammantaget tycker jag att man ska välja boken förre filmen, då boken ger en klarare bild av vad som egentligen har gått fel.

Betyg: 4 av 5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0