Lyckan över arbetslöshet

Lyckan över arbetslöshet

 

 

Det var tre månader till i fångenskap

 

Alla tyckte så

 

Tror jag i alla fall

 

För så måste man väl tycka?

 

Att säga att skolan är rolig är en dödssynd

 

Lyckan var att se en ljusglimt där borta

 

Snart skulle jag ta studenten

 

Men det kändes långt bort

 

Något hade inträffat

 

Jag var inte i skolan

 

Jag sjukanmälde mig

 

Väldigt många gånger den terminen

 

Jag orkade inte gå

 

Jag orkade inte skriva heller

 

Jag kände mig bara helt tom

 

JAG VAR INTE LYCKLIG

 

Över att sluta skolan

 

För innerst inne visste jag att livet efter skulle vara jobbigare

 

Arbetslöshet

 

Alla tror att tonåren är jävligast

 

NEJ

 

Ni har fel

 

Den jävligaste tiden är när man är nitton

 

Man ska känna en lycka

 

För vadå?

 

JA, jag ska nu gå ut med rätt bra betyg

 

Men jag är ju för fan inget

 

Jo en sak är jag

 

Arbetslös

 

I ett land som har bland den högsta arbetslösheten i Europa

 

Det ska jag fira

 

Vara lycklig

 

Köpa en dyr studentmössa som jag använder en gång

 

Nu ligger jag i sängen och tänker på de månader som återstår

 

Jag är inte lycklig över situationen

 

Jag är rädd

 

Jag är vettskrämd

 

Jag ligger där och försöker hitta tillbaka

 

Jag är lycklig

 

Missförstå mig inte

 

Jag har aldrig varit lyckligare

 

För man får inte visa sin ångest

 

Nej, en kille kan inte känna ångest

 

Han måste vara stark

 

Fan ta världen och dess syn på genus

 

Vi lever inte på femtiotalet

 

Där barnen blev slagna

 

Där kvinnan stod vid spisen

 

Skulle se glad ut

 

Inte känna något

 

Vara iskall

 

När pappan kom hem skulle maten stå på bordet

 

Annars blev även hon slagen

 

Jag ligger nu i min sköna säng

 

Funderar över min framtid

 

Missförstå mig inte

 

Jag är lycklig

 

Hampus Eriksson den 17 maj 2011

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0