Smygrasism

Smygrasism

 

Vi pratar om dem när vi är ensamma

 

Vi skrattar åt dem

 

Vi berättar historier

 

Vi berättar negerskämt när de vänder andra kinden till

 

Vi säger att vi inte är rasister

 

Vi säger: ”Vi säger ju inte att de är svarta och att de har stora läppar.”

 

Vi säger det i det tysta

 

Ingen är oskyldig

 

Vi är alla skyldiga

 

Smygrasismen breder ut sig

 

I Sverige

 

I hela världen

 

Vi säger:

 

”Amen det är skillnad med att säga neger till en neger.”

 

NEJ

 

Något jag har lärt mig är:

 

Rasism är som ett husbygge

 

Det börjar med grunden

 

Där allt börjar,

 

”De svarta tar våra jobb”

 

”Jag är mer kvalificerad än den jävla apan”

 

”Ni ska inte tro att ni kan komma hi och leva på socialbidrag”

 

När grunden är klar börjar själva husbygget

 

Det förgrenas ut i andra organisationer

 

Rasism är inte något som man föds med

 

Det är något som uppstår

 

I ett samhälle där hatet har en övermakt

 

Vi skyller på varandra

 

När inte det hjälper så skyller vi på de ”andra”

 

Vi gräver vår egen grav

 

Jag säger inte att jag inte har några fördomar

 

Men jag vill lära mig att:

 

Respektera

 

Förstå

 

Men framförallt känna kärlek

 

För att lära mig att bli en bättre människa

 

Att hata tar kraft

 

Den kraften har vi inte tid att slösa på

 

Låt den kraften gå till kärlek

 

När du blir arbetslös

 

Skyll inte på någon som inte kunnat gjort det

 

Tänk efter!

 

Alla är vi olika

 

Fast i själen är vi alla lika

 

Om ni inte blir övertygade

 

Av mina ord eller min förståelse

 

Titta på Schindlers list

 

Den världen skapade människan

 

Vill vi ha en ny förintelse?

 

Steven Spielberg sade: ”Den som räddar ett liv, räddar även hela världen.”

 

Ha de orden med dig och skapa den värld som du vill att dina barn ska växa upp i

 

Hat och rasism?

 

Kärlek eller förståelse?

 

Du väljer!

 

För det är ändå du i grund och botten som kan förändra ditt liv!

 

Hampus Eriksson den 8 maj 2011

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0