Andra sveket

Andra sveket

 

När man mår som bäst

 

Det sägs att det är då man är som sårbarast

 

Det var så med mig i alla fall

 

När jag var med honom så kändes allt befriande

 

Jag kände mig fri

 

Jag märkte inte då att han var fel person att umgås med

 

Han var ju min vän

 

Han var en vän som jag trodde man kunde lita på

 

Jag hade fel

 

Hans svek kom som en bomb

 

Den gjorde skada

 

Inte bara på mig utan på honom själv

 

Han hade gått den lätta vägen

 

Börja med droger

 

Han slutade leva

 

Och mer och mer försvann han

 

Men jag trodde att det skulle ordna sig

 

En fest i november för två år sedan var den sista med honom

 

Han langade

 

Det värsta var inte att han tog droger

 

Det värsta var att han försökte dra in mig i skiten

 

Dra ner sin bästa vän

 

Då förstod jag att det var allvarligt

 

Jag var tvungen avsluta vår vänskap

 

Sedan dess har han försökt på det ena eller andra sättet

 

Dra in mig i den verklighet han lever i

 

I drogträsket

 

Han har lovat

 

Och lovat

 

Och lovat

 

Att han har slutat och att han inte orkar leva mer

 

Men det har slutat med att han gått tillbaka till det där livet

 

Det andra sveket avslutas med de här uppmaningarna:

 

”Du kan lita på mig! Jag ljuger inte! Jag har slutat! Jag lovar! Jag skulle aldrig ljuga för dig, Hampus!”

 

Ljuga var precis vad han gjorde

 

Och det ända han kan

 

Hans lögner gör så att han får in fler personer ner i den där skiten han lever i

 

Men han fick inte mig

 

Och det har jag många och tacka för

 

 

 

Hampus Eriksson den 21 november 2010 ©

 

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0