Morgonen hon försvann

Författare: Linwood Barclay

 

Titel: Morgonen hon försvann

 

Recension: Det är något speciellt med Barclay och hans författarskap. Han får mig lika intresserad varje gång innan jag ens själv vet att jag är det. Jag är på i början och vill verkligen veta vad som händer i nästa kapitel och nästa... Så fortsätter det. När jag blev tipsad om hans första utgivna bok på svenska blev jag lite nyfiken eftersom han var helt ny i mina ögon. Jag gillar verkligen att få nya författare i min sfär. Och i slutändan prisar jag den som tipsade mig. För jag är en beundrare av hans böcker.

Boken är skriven, som alla hans böcker som är utgivna i Sverige, i jag-form och redan där blir man lite förvånad. De flesta spänningsromanerna jag har läst är skrivna i tredje person. Men i hans böcker blir det en tillgång då man får en helt annan kontakt till jag-personen. Jag-personen heter Tim Blake och är en frånskild en-barns pappa. Dottern försvinner spårlöst efter att inte ha kommit till sitt jobb. Tim blir misstänksam och kartlägger hela hennes dag från att hon gick upp till att hon skulle vara på jobbet. Hennes bil hittas och det finns blod lite överallt och plötsligt är det en jakt mot klockan. Var kan hans dotter vara? Varför skulle hon försvinna frivilligt? Har hon en hemlighet så mörk att hon inte själv tror på det?

 

Systematiskt läggs ledtrådarna på plats och Barclay gör det bra, men ändå inget nytt jämfört med hans tidigare böcker. Jag gillade verkligen ”Utan ett ord” och ”Alltför nära”, men den här ligger en aning efter de böckerna i tempo och handling. Jag tycker att han har gjort det lite lätt för sig. Karaktärerna är väl de som man kan sympatisera till och känna något för. Fast, det räcker inte riktigt ända fram.

 

Betyg: 3 av 5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0