Ensamhetens längtan

En dikt som säger sitt klara språk.


Ensamhetens längtan

 

Det händer när du minst anar det

 

Ty de dagar då allt bara spricker

 

Då allt bara rämnar

 

Då du inte står ut längre

 

Ensamheten är ikapp dig

 

Det finns väl ingen människa som längtar efter ensamheten

 

Ändå blir människor författare

 

Ett mer ensammare jobb får man leta efter

 

Vi orkar

 

Vi klarar oss igenom

 

Men jag känner att ensamheten tar över

 

Tar över det roliga som man missar i samspel med en annan människa

 

Det sociala

 

Ibland kan jag längta efter ensamheten

 

Då rummet du sitter i är helt tyst

 

Ingen som stör dig

 

Ingen som säger till dig vad du ska göra

 

Men samtidigt som alla människor

 

Känner vi samspelsgemenskapen komma

 

Jag känner mig ofta ensam

 

Men jag har lärt mig leva med den

 

Men det är inte hälsosamt i stora mängder

 

Men två saker är säkra:

 

Tystanden ger mig ro att skriva

 

Men gemenskapen ger mig inspiration och hopp

 

Om att en dag ge ut den populäraste boken genom tiderna

 

Hampus Eriksson den 5 januari 2011

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0